SNOOKER JEST ODMIANĄ GRY BILARDOWEJ, ROZGRYWANĄ NA
STOLE BILARDOWYM Z SZEŚCIOMA KIESZENIAMI (CZTERY W ROGACH ORAZ DWIE ZNAJDUJĄCE
SIĘ W POŁOWIE DŁUŻSZYCH BOKÓW STOŁU). W GRZE UCZESTNICZY DWÓCH GRACZY.
SNOOKER
POWSTAŁ W 1875 ROKU NA SUBKONTYNENCIE INDYJSKIM. NAZWA ZOSTAŁA WYMYŚLONA PRZEZ
ANGIELSKIEGO PUŁKOWNIKA SIR NEVILLE'A CHAMBERLAINA (ZBIEŻNOŚĆ NAZWISKA Z
PÓŹNIEJSZYM PREMIEREM WIELKIEJ BRYTANII PRZYPADKOWA). PO RAZ PIERWSZY PARTIĘ
SNOOKERA ROZEGRANO W KANTYNIE OFICERSKIEJ W JUBBULPORE W INDIACH. NA WYSPY
BRYTYJSKIE GRA ZOSTAŁA PRZEWIEZIONA PRZEZ INNEGO ANGIELSKIGO OFICERA JOHNA
ROBERTSA. POCZĄTKOWO GRANO JEDYNIE BILAMI CZERWONYMI, PÓŹNIEJ WPROWADZONO
KOLOROWE. PIERWSZE BILE ROBIONO Z KOŚCI SŁONIOWEJ, ALE Z CZASEM ZAPRZESTANO TEJ
PRAKTYKI, ZE WZGLĘDU NA ZAKAZ HANDLU KOŚĆMI.
OBECNIE
SNOOKER JEST GRĄ DŻENTELMENÓW. OBOWIĄZUJE NIENAGANNY UBIÓR, KTÓREGO NIEODZOWNYM
ELEMENTEM JEST MUCHA.
NA
STOLE ZNAJDUJĄ SIĘ 22 BILE: BIAŁA, ŻÓŁTA, ZIELONA, BRĄZOWA, NIEBIESKA, RÓŻOWA,
CZARNA ORAZ 15 BIL CZERWONYCH. BILA BIAŁA NAZYWANA JEST BILĄ ROZGRYWAJĄCĄ (ANG.
CUE BALL). BILE ŻÓŁTA, ZIELONA, BRĄZOWA, NIEBIESKA, RÓŻOWA I CZARNA
NAZYWANE SĄ BILAMI KOLOROWYMI. ZADANIEM GRACZA JEST UDERZANIE KIJEM BILI BIAŁEJ
W TAKI SPOSÓB, ABY POZOSTAŁE BILE W ODPOWIEDNIM PORZĄDKU WPADŁY DO KIESZENI.
DOZWOLONE JEST TYLKO UDERZANIE KIJEM BIAŁEJ BILI. GRACZ, KTÓRY UZYSKA WIĘCEJ
PUNKTÓW, GDY NA STOLE NIE ZOSTANĄ JUŻ ŻADNE BILE, WYGRYWA.
W
PIERWSZYM RUCHU GRACZ USTAWIA W DOWOLNY SPOSÓB BIAŁĄ BILĘ W TZW. "POLU
D", WYZNACZONYM PRZEZ LINIĘ ŁĄCZĄCĄ BILE ŻÓŁTĄ, BRĄZOWĄ I ZIELONĄ, ORAZ
PÓŁOKRĄG, JAK NA RYSUNKU. ZAWODNIK MA ZA ZADANIE UDERZYĆ JEDNĄ Z BIL CZERWONYCH
(TZN. UDERZAJĄC KIJEM BIAŁĄ BILĘ SPOWODOWAĆ, ABY TA TRAFIŁA W JEDNĄ Z BIL
CZERWONYCH). JEŚLI PO JEGO RUCHU ŻADNA Z CZERWONYCH BIL NIE ZNAJDZIE SIĘ W
KIESZENI, TO KOLEJKA PRZECHODZI NA DRUGIEGO GRACZA.
JEŚLI
GRACZ WBIJE DO KIESZENI CZERWONĄ BILĘ, OTRZYMUJE JEDEN PUNKT I OBOWIĄZEK
WBIJANIA JEDNEJ Z BIL KOLOROWYCH. INFORMUJE PRZECIWNIKA I SĘDZIEGO, KTÓRĄ BILĘ
WYBRAŁ, I STARA SIĘ JĄ WRZUCIĆ DO KIESZENI (NIE MOŻE WYBRAĆ BILI CZERWONEJ).
JEŚLI MU SIĘ NIE POWIEDZIE, KOLEJKA PRZECHODZI NA PRZECIWNIKA. JEŚLI MU SIĘ
UDA, TO OTRZYMUJE ODPOWIEDNIĄ LICZBĘ PUNKTÓW (2 - ZA ŻÓŁTĄ, 3 - ZA ZIELONĄ, 4 -
ZA BRĄZOWĄ, 5 - ZA NIEBIESKĄ, 6 - ZA RÓŻOWĄ I 7 - ZA CZARNĄ). PO WBICIU BILI
KOLOROWEJ, BILA TA WRACA NA STÓŁ NA SWOJE OZNACZONE MIEJSCE I GRACZ PRZYSTĘPUJE
DO WBIJANIA NASTĘPNEJ BILI CZERWONEJ. BILE CZERWONE NIE WRACAJĄ NA STÓŁ, ZAŚ
BILE KOLOROWE - WRACAJĄ NA SWOJE MIEJSCE (RYS.). JEŚLI MIEJSCE DANEJ BILI JEST
ZAJĘTE, TO BILĘ UMIESZCZA SIĘ W (WOLNYM) PUNKCIE BILI O NAJWYŻSZYM NOMINALE.
JEŻELI
GRACZ WBIJE OSTATNIĄ CZERWONĄ BILĘ I PRZYPADAJĄCĄ NA NIĄ KOLOROWĄ, ROZPOCZYNA
WBIJANIE PO KOLEI WSZYSTKICH BIL KOLOROWYCH, KTÓRE TERAZ PO WBICIU DO KIESZENI
JUŻ NIE WRACAJĄ NA STÓŁ. KOLEJNOŚĆ WBIJANIA BIL KOLOROWYCH JEST TAKA SAMA JAK
ICH WARTOŚĆ PUNKTOWA, A WIĘC: ŻÓŁTA, ZIELONA, BRĄZOWA, NIEBIESKA, RÓŻOWA I
OSTATNIA CZARNA.
FAUL
OZNACZA SYTUACJĘ, GDY GRACZ ZAGRA W NIEPRAWIDŁOWY SPOSÓB, CZYLI:
KARA
OZNACZA, ŻE PRZECIWNIK DOSTAJE 4 PUNKTY, ALBO WARTOŚĆ TEJ BILI, KTÓRA MIAŁA BYĆ
ZAGRYWANA, W ZALEŻNOŚCI OD TEGO, KTÓRA LICZBA JEST WIĘKSZA. W NIEKTÓRYCH
SYTUACJACH DRUGI ZAWODNIK, KTÓRY NIE ZAGRAŁ Z FAULEM, MOŻE ZADECYDOWAĆ, CZY
BĘDZIE SAM KONTYNUOWAŁ GRĘ, ALE MOŻE TAKŻE ZMUSIĆ PRZECIWNIKA DO POWTÓRKI
NIEUDANEGO RUCHU. TERMIN SNOOKER OZNACZA SYTUACJĘ, GDY ZAWODNIK NIE MOŻE
BEZPOŚREDNIO UDERZYĆ ODPOWIEDNIEJ BILI, GDYŻ NA DRODZE STOJĄ BILE INNEGO
KOLORU, I MUSI PRÓBOWAĆ UDERZAĆ OD BANDY, RYZYKUJĄC FAULEM. FAUL PO TAKIM
USTAWIENIU RÓWNIEŻ NAZYWANY JEST SNOOKEREM.
LICZBA
PUNKTÓW ZDOBYTYCH PODCZAS JEDNEGO PODEJŚCIA DO STOŁU TO BREAK. NAJWYŻSZY
MOŻLIWY BREAK UZYSKUJE SIĘ, JEŚLI PO KAŻDEJ WBITEJ BILI CZERWONEJ ZOSTANIE
WBITA BILA CZARNA – WYNOSI ON 147 PUNKTÓW. MOŻLIWE JEST TEŻ WBICIE W BREAKU 155
PUNKTÓW, JEŚLI ZAWODNIK ZACZNIE OD WOLNEJ BILI (ANG. FREE BALL), CZYLI
UZYSKA PO FAULU PRZECIWNIKA MOŻLIWOŚĆ ZAGRYWANIA BILI KOLOROWEJ, PUNKTOWANEJ
JAK CZERWONA. OSIĄGNIĘCIE LUB POBICIE BARIERY 100 PUNKTÓW (TZW. CENTURY
BREAK) WITANE JEST ZAWSZE PRZEZ PUBLICZNOŚĆ GROMKIMI BRAWAMI.
ROZGRYWANE
SĄ TURNIEJE SNOOKERA. GRACZE GRAJĄ ZWYKLE SYSTEMEM PUCHAROWYM, GRAJĄC ZE SOBĄ
MECZE, NP. DO 7 ZWYCIĘSTW. JEDNA ROZGRYWKA PRZY STOLE NAZYWANA JEST FRAME 'EM.
DO
NAJBARDZIEJ PRESTIŻOWYCH TURNIEJÓW NALEŻĄ: GRAND PRIX W PRESTON, BRITISH OPEN,
UK CHAMPIONSHIP, WELSH OPEN, CHINA OPEN, MALTA CUP, IRISH MASTERS, THE MASTERS,
POT BLACK CUP (DWA OSTATNIE TO TURNIEJE NIERANKINGOWE, ZAPROSZENIOWE) ORAZ
MISTRZOSTWA ŚWIATA.
DO
NAJLEPSZYCH ZAWODNIKÓW SNOOKERA NA ŚWIECIE WSPÓŁCZEŚNIE NALEŻĄ RONNIE
O'SULLIVAN, STEPHEN HENDRY, JOHN HIGGINS, PAUL HUNTER, SHAUN MURPHY, MATTHEW
STEVENS, MARK J. WILLIAMS, STEPHEN MAGUIRE, KEN DOHERTY, GRAEME DOTT, JOHN PARROTT,
JIMMY WHITE, STEVE DAVIS.
MISTRZEM
ŚWIATA W TRIKACH SNOOKEROWYCH JEST BOGDAN WOŁKOWSKI.